Czy prawo jazdy powinno być bezterminowe?

szkoła jazdy bolesławiec

Pierwsze kroki za kierownicą

I nadchodzi ten czas – 18 lat, idealny prezent jaki osoba w tym wieku może dostać od rodziców to kurs prawa jazdy. Przejście go, a następnie zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym jednym przychodzi łatwiej, innym gorzej, ale w końcu znaczna większość młodych ludzi otrzymuje upragniony „plastik”. Według polskiego prawa, prawo jazdy dostaje każda osoba, która przeszła kurs, egzamin oraz uzyskała orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do kierowania pojazdem. Statystyki nie są jednoznaczne, jednak w większości wykazują, że około 85% z praw do jazdy wydawanych jest bezterminowo. Dla wielu z nas oznacza to, że po zdaniu egzaminu do końca życia możemy cieszyć się wolnością w prowadzeniu auta. Czy ten system działa? Czy jest efektywny, a przede wszystkim – czy jest bezpieczny?

Włączanie się do ruchu drogowego

Pierwszym problemem jest fakt, że kierowca po przejechaniu wymaganej liczby godzin z instruktorem, po otrzymaniu prawa jazdy rozpoczyna samodzielne włączanie się do ruchu drogowego. Z racji na niskie doświadczenie, pokonuje głównie trasę z domu do szkoły/pracy i z powrotem. Problemy zaczynają się gdy pewnego dnia, takiej czującej się pewnie na jednej/dwóch trasach osobie przyjdzie wybrać się w dalszą podróż. „Nieraz spotykamy się z widokiem samochodu na nietutejszych rejestracjach, prowadzonego przez bardzo młode osoby stwarzające realne zagrożenie w przypadku zagęszczenia ruchu i skomplikowania sytuacji na drodze.” Mówi instruktor nauki jazdy z Bolesławca.

Nauka jazdy w małych miejscowościach

Drugim problemem są kierowcy zdający prawo jazdy w małych miejscowościach. Instruktorzy twierdzą, że nie daje im to szansy na nabycie doświadczenia w prowadzeniu samochodu w dużych miastach i dlatego też sobie z tym kompletnie nie radzą. Każdy wyjazd poza swoje miasteczko/wieś powoduje olbrzymi stres, który nie jest dobrym kompanem w podróży. Duma ludzka nie pozwala nam powiedzieć sobie szczerze – powinienem/powinnam się doszkolić. Udało mi się zdać kurs na prawo jazdy, więc nie ma potrzeby pobierania większej ilości „jazd”, jednak coraz więcej kierowców – zarówno kobiet jak i mężczyzn, decyduje się na kurs doszkalający, na którym mają szanse stawić czoła sytuacjom problematycznym, z którymi stykają się w życiu codziennym. Jest to również szansa na poprawienie techniki jazdy, która jest częstą przyczyną przyspieszonego zużycia części samochodu (sprzęgło, klocki hamulcowe itp.) Kobiety najczęściej korzystają z doszkalania technik parkowania przy dużym zagęszczeniu samochodowym. Badania amerykańskiego ośrodka ruchu ziemnego dowodzą, ze 3 na 5 kobiet maja ogromny problem z ocenieniem odległości od innego auta.

Szkolmy się nieustannie

„Każdy powinien co jakiś czas skorzystać z przynajmniej jednej/dwóch godzin jazd doszkalających. Zwiększa to pewność siebie za kierownica...” mówi pani Krystyna z Bolesławca, kierowca z 21-letnim stażem. Niemal co druga szkolą nauki jazdy oferuje tego typu kurs dodatkowego szkolenia dla osób posiadających prawo jazdy każdej kategorii. Ale czy korzystanie z nich przyczyni się do obniżenia odsetku wypadków drogowych? To pokaże czas.

OSK Plus mgr Piotr Pękacz

ul. Dolne młyny 3
59-700 Bolesławiec
tel. kom. 728 499 505

szkoła jazdy bolesławiec




Car Clinic
W życiu każdego kierowcy przychodzi czas na solidny rozrachunek ze swoim mechanicznym przyjacielem na czterech kółkach. Należy się pogodzić z tym, że prędzej czy później kierowca zmuszony będzie rozważyć kupno nowego pojazdu. Powodów może być wiele. Auto, które dotychczas...
Skoda, konkurent na własnym podwórku?
Ostatnio do polskich salonów Skody trafił nowy model, bardzo popularnej w naszym kraju Fabii. Małe autko stanowi kluczowe miejsce w gamie czeskiego producenta koncernu Volkswagena. Właśnie na tym chciałbym się skupić w tym artykule. Skoda to marka od kilku dobrych zajmująca w Polsce...
Jak dbać o pasek rozrządu?
Zerwanie paska rozrządu skutkuje kosztownym remontem silnika. Lepiej więc tego uniknąć. Razem z paskiem trzeba też wymienić rolkę napinającą, rolki prowadzące oraz uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego. Czasami wymiany wymagają również koła zębate oraz pompa cieczy...